/Files/images/sotrudniki/354d__vu_Батищева Т.Н.==_всп_09.jpg Орієнтовна програма з художньо-продуктивної діяльності для дітей дошкільного віку "ДИВОГРАЙ"

Автор: Богомольна Тетяна Миколаївна,

вихователь-методист, «спеціаліст», стаж роботи 19 років

Формування творчої особистості – є одією з найважливіших задач на сьогодні. Ефективнішим за все її розвиток починається саме з дошкільного віку. Працюючи з дошкільнятами, завжди треба пам’ятати, що все велике починається з малого. Тому потрібно якомога раніше розпочинати розвивати у дітей логічне та абстрактне мислення, фантазію, спостережливість та увагу, формувати художньо-творчі навички.

Діти дошкільного віку мають потенціальні можливості, зокрема кожен малюк від народження наділений різноманітними задатками, здібностями, які потрібно розвивати. В.О. Сухомлинський неодноразово наголошував на тому, що кожна дитина від народження має іскру таланту, а педагог має допомогти цій іскорці розгорітися в полум’я. Якщо у ЗДО будуть створені сприятливі умови, за період дошкільного віку кожна дитина зможе здолати шлях від перших нахилів до яскравого світла обдарованості. Заняття з образотворчого мистецтва надають невичерпні можливості для всебічного розвитку дітей дошкільного віку. Зустріч з мистецтвом на кожному рівні, навчання дітей баченню прекрасного в житті і мистецтві, активна творча діяльність кожної дитини, радість від свідомості краси - все це впливає на розум, душу, волю людини, що росте, збагачує його духовний світ.

Наша Програма представляє собою детально розроблену систему нетрадиційного малювання та аплікації з дітьми в гуртку творчості в умовах дитячого садка. У програмі сформульовані загальні розвиваючі та навчальні цілі, розгорнуті спеціальні завдання по використанню нетрадиційних технік образотворчої діяльності, міститься докладний календарно-тематичне планування, сплановані реальні результати, яких можуть досягти діти.

Учитись важко, а учить ще важче

але не мусиш зупинятись ти.

Як дітям віддаси усе найкраще,

то й сам сягнеш нової висоти!

М. Сингаївський

Дошкільний вік – час активної соціалізації дитини, розвитку вмінь спілкування з дорослими та однолітками, пробудження моральних та естетичних почуттів, входження в культуру. Діти висловлюють свої почуття безпосередньо й спонтанно: легко плачуть і швидко заспокоюються, настрій залежить від обставин. Ефективним шляхом формування почуттєвої сфери дитини є залучення її до творчої діяльності, яка включає зображувальну, музичну, художньо-мовну діяльність. Ці види дитячої діяльності сприяють емоційному збагаченню особистості, виникненню почуття радості, захоплення та натхнення. Поява таких почуттів в дитячому віці передує проявам творчості.

Дитяча художня творчість є однією з найбільш доступних та дієвих форм естетичного сприймання світу дітьми. У процесі творчості дитина розвивається інтелектуально й емоційно, визначає своє ставлення до життя і своє місце в ньому, набуває досвіду колективної взаємодії, удосконалює навички роботи з різними інструментами і матеріалами. В нашому розумінні дитяча творчість – явище спонтанне, неповторне, безпосереднє, і разом з тим природне і дивовижне. Діти все сприймають по-іншому й виражають у власних маленьких творах мистецтва. Саме дитяча творчість допомагає побачити і розпізнати, а згодом і розвинути таланти малюка.

Бажання творити – внутрішня потреба дитини, вона виникає у нього самостійно і відрізняється надзвичайною щирістю. Ми, дорослі, повинні допомогти дитині відкрити в собі художника, розвинути здібності, які допоможуть йому стати особистістю. Творча особистість – це надбання всього суспільства.

На заняттях з образотворчої діяльності «Дивограй» в ЗДО №354 діти займаються нетрадиційним малюванням та аплікацією. Кожен з видів образотворчої діяльності має свої можливості і засоби для зображення предметів і явищ, в сукупності даючи можливість відображати дійсність різноманітне і різнобічно.

Творчість дошкільника нерозривно пов’язана з розвитком уяви, а також пізнавальною й практичною діяльністю. Його творче вираження в малюнку визначається тим, наскільки добре він володіє засобами зображення. Засвоєння дітьми різних варіантів відтворення, технічних прийомів сприяє їхньому творчому розвитку.

Поняття техніки включає в себе розвиток і узгодження діяльність очей і рук. Особливе значення має правильне зображення контуру, форми, кольору предметів тощо.

Традиційними техніками вважаються ті, які вже виправдали себе в процесі навчання і введені до сучасних програм. Нетрадиційні – це нові, але досить відомі техніки. Вони ще не знайшли широкого застосування, проте можуть бути досить ефективними для розвитку дитячої творчості.

Нетрадиційні техніки дають можливість відійти від стереотипів, надати дитині максимальну свободу в її образотворенні. Вони досить прості в технічному плані, тому діти легко їх засвоюють і отримують задоволення від результатів. Також такі техніки дають дітям унікальні можливості для експериментування, пошуків образів, сміливих втілень на папері незвичайних фантазій, вражень, думок.

Зображення незвичайними матеріалами, оригінальними техніками дозволяє дітям відчути незабутні позитивні емоції. Нетрадиційне малювання доставляє дітям величезну радість, розкриває нові можливості використання добре знайомих їм предметів як художніх матеріалів, дивує своєю непередбачуваністю. Оригінальні способи зображення розковують дитини, дозволяють відчути їх характер, настрій. Непомітно для себе діти вчяться спостерігати, думати, фантазувати.

Актуальність полягає в тому, що знання не обмежуються рамками програми. Діти знайомляться з різноманітністю нетрадиційних способів зображення, їх особливостями, різноманіттям матеріалів, використовуваних в роботі, вчяться на основі отриманих знань створювати свої творіння. Таким чином, розвивається творча особистість, здатна застосовувати свої знання і вміння в різних ситуаціях.

Програма спирається на розуміння пріоритетності виховної роботи, спрямованої на розвиток посидючості, акуратності, терпіння, розвиток абстрактного мислення, вміння концентрувати увагу, дрібну моторику і координацію рухів рук у дітей. Розвиток творчих і комунікативних здібностей дошкільнят на основі їх власної творчої діяльності також є відмінною рисою даної Програми.

В Програмі з художньо-продуктивної діяльності «Дивограй» плануються заняття з діяльності з використанням різних нетрадиційних технік:

Малювання Аплікація
1. відбиток печатками з овочів і поролону; 1. крупи та насіння;
2. малювання жорстким пензлем; 2. сухе листя;
3. малювання губкою; 3. яєчна шкаралупа;
4. воскові крейди і акварель; 4. вата;
5. свічка і акварель; 5. нитки;
6. відбитки листя; 6. серветки
7. малюнки пальчиками і долоньками;
8. чарівні мотузочки;
9. кляксографія;
10. монотипія;
11. друк за трафаретом
12. відбиток зім’ятим папером;
13. набризк.

МЕТА ТА ЗАВДАННЯ

Основною метою по розвитку творчих здібностей дитини є: формування інтересу до естетичної стороні навколишньої дійсності, задоволення потреби в самовираженні і розвиток творчих здібностей дітей. Ці цілі реалізуються в процесі різноманітних видів діяльності, в тому числі і на заняттях в гуртку.

Для досягнення поставлених цілей Програма ставить такі завдання:

· турбота про здоров'я, емоційне благополуччя і своєчасний всебічний розвиток кожної дитини;

· максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція в цілях підвищення ефективності освітнього процесу;

· творча організація освітнього процесу;

· варіативність використання освітнього матеріалу, що дозволяє розвивати творчість відповідно до інтересів і нахилів кожної дитини;

· шанобливе ставлення до результатів дитячої творчості;

· єдність підходів до виховання дітей в умовах ЗДО та сім'ї.

В Робочій Програмі гуртка ці завдання, що мають першорядне значення, доповнюються з урахуванням конкретних цілей:

Знайомити дітей з різними нетрадиційними техніками образотворчої діяльності, різноманіттям художніх матеріалів.

Формувати у дітей уміння і навички, необхідні для створення творчих робіт; навчати дітей прийомам нетрадиційної техніки малювання та аплікаціїі з використанням різних матеріалів.

· Створювати умови для розвитку потенційних творчих здібностей, закладених в дитині, інтересу до власних відкриттів через пошукову діяльність.

· Розвивати творчі здібності та уяву дітей, підтримуючи прояви їх фантазії, сміливості у викладі власних задумів.

· Будити у дітей бажання експериментувати, використовуючи в своїй роботі техніки нетрадиційного малювання та аплікації.

· Вчити дітей бачити і розуміти прекрасне в житті і мистецтві, радіти красі природи, творів класичного мистецтва, навколишніх предметів, будівель, споруд, розвивати художній смак.

· Розвивати естетичне сприйняття світу, природи, художньої творчості дорослих і дітей.

· Підводити дітей до створення виразного образу при зображенні предметів і явищ навколишнього діяльності.

· Формувати вміння оцінювати створені зображення.

· Розвивати емоційну чуйність при сприйнятті картинок, ілюстрацій.

· Звертати увагу дітей на виразні засоби, вчити помічати поєднання кольорів.

· Створювати доброзичливу атмосферу, що розташовує до дружнього спілкування, обміну знаннями, спілкування з однолітками, робота в колективі.

· Виховувати культуру діяльності, формувати навички співпраці.

· Розвивати мовлення і поповнювати словниковий запас дітей, знайомити з приказками, прислів'ями, потішками, пісеньками, віршами, загадками по темі завдання.

· Рішення поставлених в програмі цілей і завдань можливо тільки при систематичній і цілеспрямованій підтримці різних форм дитячої активності та ініціативи.

Підтримувати потребу в самоствердженні.

Кiлькiсть переглядiв: 349