/Files/images/sotrudniki/354d__vu_Гелюта Я.В.==_пвс_09.jpg Тема досвіду: «Використання змішаних та дистанційних технологій в роботі вчителя-логопеда»

Автор: Гелюта Яна Василівна, вчитель-логопед, "спеціаліст 1 категорії", стаж роботи 11 років.

Використання змішаних та дистанційних технологій потребує неперервного професійного розвитку вчителів-логопедів. Вчителі-логопеди створюють змістове наповнення електронних освітніх ресурсів та організовують співпрацю і спілкування з дітьми.

Якісна освіта у змішаному форматі передусім залежить від готовності вчителів-логопедів адаптувати свій підхід до подачі матеріалу, методів викладання й розуміння ролей вчителів – логопеда та дитини у освітньому процесі.

Змішане навчання – це - інтеграція онлайн-навчання з традиційними навчаннями. Змішане навчання передбачає використання двох або більше різних методів навчання, наприклад чергування очних занять з онлайн – навчанням.

Дистанційне навчання – це індивідуальний процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, що відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу в спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.

Організація освітнього процесу під час дистанційного навчання здійснюється з дотриманням вимог законодавства про освіту, захист персональних даних, а також санітарних правил та норм (щодо формування розкладу навчальних занять, рухової активності (фізкультхвилинок), вправ для очей, тривалості виконання завдань для самопідготовки у поза навчальний час).

Дистанційне навчання необхідно в зв'язку з новими реаліями для забезпечення безперервної та системної корекційної роботи.

Така форма взаємодії з дитиною та її батьками, звичайно, дещо змінює традиційний характер роботи вчителів-логопедів і має свої плюси і мінуси. Основним мінусом в дистанційній логопедичній роботі є віддаленість контакту, дистанція з дитиною (адже в роботі вчителя-логопеда важливий саме прямий і безпосередньо особистий, часто тактильний, контакт з дитиною, наприклад, при постановці звуків). Але, завдяки необхідності особливо інтенсивної співпраці з батьками дитина, яка найчастіше стає невід'ємною частиною кожного логопедичного заняття, ця проблема успішно вирішується. Необхідність роботи в умовах дистанційної освіти з дітьми, що мають різні первинні (і вторинні) дефекти мовного порушення розширює напрямки і способи логопедичної корекції і вимагає від вчителя-логопеда додаткової уваги до своїх обов'язків.

Одна з умов ефективної віддаленої корекційної роботи – це часта зміна видів діяльності і багато практики. Адже дітям складно сприймати і засвоювати великий обсяг інформації або тривалий час виконувати одне завдання, сидячи за комп'ютером. Особливо важливо мати в запасі достатню кількість завдань, щоб мати можливість їх змінювати, утримуючи таким чином, увагу дитини. В цілому, творчо-позитивних моментів в логопедичній роботі в умовах дистанційної освіти надзвичайно багато.

У віці до 4,5 років найактивніше працюють сенсори дитини (слух, тактильні відчуття, нюх, смак, зір), йде стрімкий розвиток вестибулярного апарату, що єфундаментом центральної нервової системи, дитина вчиться аналізувати навколишній простір ісоціальні зв’язки. Оптимального ефекту в умовах обмеження очної форми онлайн-засобами можна досягти, пропонуючи різноманітні форми.

Вчитель-логопед на дистанційній платформі викладає програму супроводу розвитку дитини (бажано індивідуальну), додаючи для роботи батьків здитиною перелік обладнання, матеріалів, іграшок, предметів тощо. Цей перелік доцільно спорядити інструктивними чи пізнавальними різноманітними презентаціями, «цікавинками» для дітей та дорослих, ігровими вправами для самостійного опанування дитиною певного тематичного розділу. Особливе місце займають творчі роботи, що передбачає зацікавленість дитини іпередчуття успіху від процесу йрезультату. Варто супроводжувати цей дистанційний процес чіткими покроковими інструкціями для дорослих, які супроводжують дитину.

Супровід дитини дорослим без монітору. Ця форма передбачає прийняття батьками запропонованих вчителя -логопедом матеріалів та виконання ролі тьютора. Для організації спільної діяльності здитиною дорослий знайомиться іззапропонованою програмою, роздруковує рекомендовані вчителем-логопедом необхідні матеріали івиконує роль вчителя-логопеда.

Однак зауважуємо, що до 4,5 років вдаватися до розвитку дитини онлайн-засобами євкрай небажаним. У віці від 4,5 до 6(7) років активно розвивається права півкуля мозку (півкуля образів), яка відповідає за обробку цілісної картини світу на основі образів, руху, ритму, емоцій, інтуїції, зовнішнього мовлення, інтегрованого мислення. І для пізнавальної активності дитини в умовах кризових явищ тимчасово може використовуватися гібридна модель.

Вчитель-логопед розробляє та проводить міні-заняття онлайн врежимі реального часу. Попередньо вчитель -логопед пропонує перелік обладнання, матеріалів, атрибутів для діяльності та обумовлює план, завдання, інструкції тощо. В організації онлайн – з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку проводяться у разі згоди батьків та тривалістю не більше 10 хвилин. Для дітей старшого дошкільного віку безперервна тривалість занять не повинна перевищувати 10-15 хвилин. Для дітей зхронічними захворюваннями, зпорушеннями зору тривалість перебування перед монітором скорочується до 5-7 хвилин.

Порівняно з очною, змішено-дистанційна робота в логопедичній практиці базується на систематичній й ефективній взаємодія можлива не лише між тими, хто навчає (вчитель-логопед), і тими, кого навчають (діти), а й всередині батьківської спільноти. Під час змішено-дистанційної просвітницької роботи використовуються програми: Zoom, Skype, Moodle або Hangouts вчитель-логопед проводить діяльність здітьми, заздалегідь відправивши батькам посилання. Іу вчителя-логопеда, іу батьків мають бути встановлені відповідні додатки до програм на гаджеті, зякого відбуватиметься трансляція. Трансляція може відбуватися зкомп’ютера (ноутбуку), планшета, смартфону. Повний перелік функцій на екрані, телефоні і планшеті може бути недоступний. Важливою умовою онлайн-занять є часта зміна видів діяльності дітей, активність самого вчителя-логопеда, включення активних пауз, пальчикових і ритмічних ігор, зменшення тривалості словесних методів роботи, використання як ресурсу дитячої кімнати. Доцільно забезпечити запис відеоспілкування дитини й вчителя-логопеда та за потреби надсилати батькам подивитися у зручний час.

Мережа Інтернет ‒ дає змогу батькам самостійно знаходити інформацію в інформаційних джерелах (сайти, блоги), налагоджувати особисті контакти;

- електронна пошта ‒ надає можливість батькам ставити запитання вчителя-логопеду й одержувати на них відповіді;

- соціальні мережі ‒ забезпечують обмін інформацією, зокрема листування, перегляд відео, прослуховування аудіозаписів тощо;

- відеоконференції ‒ дають змогу батькам «збиратися» у призначену годину у віртуальній групі й працювати майже так само, як під час звичайного семінару чи тренінгу, ‒ виконувати завдання вчителя-логопеда і ставити одне одному запитання;

- онлайн-консультації ‒ надають можливість батькам обговорювати поточні проблеми в режимі реального часу;

- тематичний блог (сайт) ‒ забезпечує батькам та громадськості доступ до добірки інформаційних матеріалів, яку регулярно поповнює фахівець – автор блогу;

- форум ‒ надає змогу батькам брати участь в он-лайн-колективних обговореннях, читати та відповідати на повідомлення інших учасників;

- sms-повідомлення ‒ створюють додаткові можливості для інформування батьків у випадку відсутності доступу до Інтернету, зокрема: налагодження співпраці з родинами дітей, які мають мовленнєві порушення; формування логопедичної компетентності, педагогічної культуру батьків.

З допомогою цих форм роботи вчитель-логопед може сприяти забезпеченню вчасного надання логопедичної допомоги та організації сприятливого мовленнєвого середовища для дітей; контролювати перебіг розвитку мовлення дошкільників; надавати логопсихологічну допомогу батькам. Застосування дистанційної форми співпраці вчителя-логопеда з батьками та громадськістю дає можливості створити насичене інформаційне поле для мотивації батьків, щодо контролю за перебігом мовленнєвого розвитку їхньої дитини; а також для донесення до батьків інформації стосовно профілактики та подолання мовленнєвих порушень у дітей. Загалом, особливості дистанційної роботи вчителя-логопеда з батьками чи громадськістю, визначаються такими принципами взаємодії:

- один до одного – спілкування вчителя-логопеда і батьків, що за формою і змістом наближене до індивідуальної консультації;

- один до багатьох – співпраця вчителя-логопеда одразу з багатьма батьками відповідно до спланованого графіку;

- багато до багатьох – одночасне спілкування вчителя-логопеда, батьків кількох дітей, представників громадськості, під час якого відбувається обмін знаннями, досвідом і враженнями.

Якою б не була форма навчання – головне щоб корекційна робота приносила результати!!!

Кiлькiсть переглядiв: 711