КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ Тема: «Ми – маленькі Українці»
Розробила Добрянська Дарина Олександрівна, вихователь групи № 2
Тема: «Ми – маленькі Українці»
Мета: познайомити дітей із предметами українського вбрання; формувати у малюків задатки свідомого ставлення до своєї національної належності; сприяти розвитку логічного мислення, удосконалювати практичні навички самообслуговування; виховувати у малят зацікавлене ставлення до традиційного вбрання українців; прищеплювати естетичний смак.
Матеріали та обладнання: демонстраційні – малюнки із зображенням хлопчика та дівчинки в українських костюмах; роздавальний – картки із зображенням предметів національного вбрання; інші матеріали – указка, лялькові хлопчик та дівчинка і українське вбрання для них; аудіозаписи та обладнання для їх відтворення.
Ключові слова: українці, костюм, вбрання, сорочка-вишиванка, віночок, стрічки, чобітки, шаровари, спідничка, пояс.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Струмок серед гаю, мов стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють, малюють, квітують поля
Добридень тобі, Україно моя!
Заняття розпочинає веселі українська мелодія «гопачок».
В и х о в а т е л ь. Чуєте, малята, яка гарна музика лунає? Чи подобається вона вам? (відповіді дітей.) Це наша українська мелодія «гопачок». Адже ми з вами – українці, живемо в країні, що має назву Україна. У нас, українців, багато чудових звичаїв та традиції. Чи хотіли б ви дізнатися дещо про них? (так.)
ІІ. Виклад нового матеріалу
1. Розповідь-бесіда «Українське вбрання»
Педагог розташовує перед групою зображення хлопчика та дівчинки в національних костюмах і розповідає.
В и х о в а т е л ь. Діти, кого ви бачите на цих малюнках? (Хлопчика та дівчинку.) Правильно. Ці хлопчик та дівчинка одягнені в українське вбрання. Яке вбрання вдягнули дітки? (Відповідь.) Подивіться, які українські костюми красиві, ошатні, яскраві! У такому вбрані можна піти на будь яке народне свято.
Розглянемо українське вбрання уважніше. І хлопчик, і дівчинка взутті в червоні чобітки. На дітках – білі сорочечки, прикрашенні вишивкою, вишиваними візерунками. Такі українські сорочки називають вишиванками. Як називаються українські сорочки? Чому? (Дорослий допомогає малюкам дати пояснення.) Погляньте, які широкі штанці у хлопчика. Це українські шаровари. Як звуться штани в українському костюмі? (Шаровари.) Хлопчик підперезав свої шаровари широким поясом. А на голові в нього – хутряна овеча шапочка. Пояс та шапка – теж деталі українського чоловічого костюма.
І в дівчинки-українки сорочка оздоблена вишивкою. На голівці в дівчинки – пишний віночок із квітів, ще й з різнобарвними стрічками. Одягнута маленька україночка в червону спідничку та фартушок. Розкажіть, яка дівчинка в українському вбранні. Яке вбрання ви бачите на малій україночці? (Відповіді дітей.) Як ви гадаєте, чи гарні українські костюми? Чому? (Діти роблять висновки з допомогою педагога.)
2. Слухання вірша
Вихователь пояснює, що варто пишатись українським вбранням і ти, що ми всі-країнці.
Педагог читає дітям вірш (уривок).
Ми є діти українські,
Хлопці та дівчата,
Рідний край наш – Україна,
Красна та багата.
Рідне небо, ясне сонце,
Місяць, зорі срібні,
Рідний народ – українці –
Всі до нас подібні.
Запитання до дітей
· Як зветься наш народ?
· Як називається наш рідний край?
· Як ви гадаєте, чи потрібно любити свою рідну землю, поважати її традиції?
3. Гра-практикум «Одягни українку»
Вихователь пропонує дітям убрати ляльок в українські костюми. Педагог дає дітям лялькову дівчинку і відповідні речі – предмети національного вбрання. Малята спершу розглядають кожну річ, розподіляються, що за чим вони вдягатимуть.
Далі діти під керівництвом вихователя одягають ляльку.
По звершенні гри діти ставлять ляльок поряд і відзначають якою гарною стала іграшка в красивому українському костюмі.
4. Музична фізкультхвилинка «Гопачок»
Вихователь розповідає, що всі українці на святах люблять повеселитися, наприклад потанцювати улюблений танець гопачок.
Можна прочитати дітям віршовані рядки В. Вітька.
Гоп-гоп-гопачок,
Гоготить каблучок.
Гуп-гуп-гупотить,
Що під ним земля тремтить.
Ги-ги-гиготушки,
Вибиває дріботушки.
Гай-гай-вигравай,
Дарма часу не гай!
5. Відгадування загадок
Вихователь загадує загадки, діти відгадують і називають частини українського костюму. Педагог показує відповідні картки з малюнками.
Загадки для гри
Ну й гарна сорочина у Іванка:
Сорочка українська …(вишиванка).
Йде українка у стрімки таночок,
А на голівці в дівчини - …(віночок).
Пошила брату сестронька Тамара
Штани козацькі – справжні …(шаровари).
6. Логічна гра «Поміркуй і вибери»
В и х о в а т е л ь. Малята! Лялькові хлопчик та дівчинка, хочуть з вами погратися. Вони приготували для вас цікаві запитання про українське вбрання.
Дорослий спонукає дітей вибрати правильну відповідь із двох запропонованих варіантів.
Матеріал для гри
Який предмет є в українському костюмі хлопчика: брюки чи шаровари? (Шаровари.)
Яке національне вбрання надягають і хлопчики і дівчатка: вишиванку чи кофту? (Вишиванку.)
Чим прикрашають дівчатка україночки голівку: капелюшком чи віночком? (Віночком.)
А який головний убір традиційно носять хлоп’ята-козачата: шапку чи панамку? (Шапку.)
ІІІ. Підсумки заняття
В и х о в а т е л ь. Молодці малята! А тепер розкажіть, про яке вбрання ми сьогодні говорили. (Про українське вбрання.) Сподіваюся, дітки, що ви виростете справжніми українцями: добрими, розумними, сміливими. Чи будете ви любити рідний край та берегти його традиції? (Так.)