Інтегроване заняття "Неповторний світ Кобзаря"
Розробила Лаврук Зоя Іванівна, вихователь групи № 7
Тема: Неповторний світ поезії Кобзаря
Мета: розширювати уявлення дітей про життя і творчість Т.Г. Шевченка; формувати бажання слухати й читати твори поета; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати їхня творчі здібності, дрібну моторику рук, музичний слух, почуття ритму; виховувати любов та повагу до національної культури, сприяти вихованню національної самосвідомості, виховувати прагнення бути справжніми українцями, почуття гордості за Україну та її національного поета.
Попередня робота: читання літературних творів про життя поета, особливо про його дитячі роки; читання, вивчення та обговорення поетичних творів Тараса Шевченка, прослуховування і розучування пісень на вірші великого Кобзаря, перегляд художніх, документальних і мультиплікаційних фільмів про життя Тараса та за сюжетами його поезій; розгляд репродукцій картин та самостійне малювання за віршами поета.
Колективна робота над портретом Т.Шевченка. Перегляд альбомів з фотографіями вулиць, споруд, пов’язаних із біографією Т.Г.Шевченка, та інших культурних пам'яток в місті Києві.
Словникова робота: пан, кріпак, маляр, біографія, кобзар, заповіт.
Обладнання. Прикрашання групи рушниками; створення “міні-музею” з репродукціями картин Т.Г. Шевченка, “Дитячий Кобзарик” - малюнки до віршів, з якими працювали на попередніх заняттях; малюнків до біографії творця; музичний супровід до хороводу, роботи над портретом, для д/г “Впізнай пісню”; таці з кольоровим папером для роботи над портретом, незавершений портрет, клей, пензлі.
Альбом із фотографіями об'єктів та культурних пам'яток, які носять ім'я великого Кобзаря (теплохід, бульвар...).
Діти та вихователь вдягнуті у вишиванки.
Прослуховування віршів у виконанні Олі Дейнека, Юліана Китайського, актора Богдана Ступки, та інші.
Використані джерела:
Уривки з поетичних творів Тараса Шевченка:
“Садок вишневий коло хати”, “За сонцем хмаронька пливе”, “Якби мені черевики”, “Тополя”, “Якби ви знали паничі”
(уривок), “Сон”...(уривок).
Пісні для Д/Г:
“Зацвіла в долині червона калина”, “Зоре моя вечірняя”, “Реве та стогне Дніпр широкий”, “Тече вода з під явора”,
“Думи мої, думи”, “Заповіт”.
Пісні у виконанні:
Ніни Матвієнко, дуету “Вишенька”, чоловічої капели з Канади, Національного хору ім. Г.Г. Верьовки, гурту “Кому вниз”, у виконанні дитячих колективів, та ін.
Фільми:
“Мій Тарас” (автор Ю. Макаров), “Заповіт”: “1” та “2” серії фільму кіностудії ім. О. Довженка), “Думи мої”.
“Думи — Малюнки”, “Садок вишневий коло хати” - мультиплікаційний фільм
Репродукції картин Т.Г. Шевченка, ілюстрації Марини Михайлишиної до «Дитячого Кобзаря».
Хід заняття
1. Вступна частина.
Психогімнастика
2. Основна частина.
Вихователь: Уранці у віконечо постукала пташечка і передала мені лист для вас. Зачитаємо? (Читає лист).
Лист для дітей
“ Доброго ранку Діти! Я Вас вітаю! Чи любите ви вірші?
Пропоную послухати вірш
Чи знаєте автора цих слів?
Учитесь, читайте,
І чужому научайтесь,
І свого не цурайтесь.
Прощавайте, ваш Соловейко.
Вихователь:
- Як ви вважаєте, хто автор цих рядків?
- Яку подію нещодавно ми відзначали? (Відповіді дітей)
Вихователь: Що ви знаєте про Тараса Шевченка?
Про що ви б ще хотіли дізналися?
Вихователь: Ви праві. У похилій, низенькій кріпацькій хатині народився великий, народний поет та художник Тарас Григорович Шевченко, якого знає весь світ, але це згодом він стане відомим...
А 9 березня 1814 р. в селі Моринці, Звенигородського повіту Київської губернії (нині Черкаська область) у кріпацькій родині, у Григорія та Катерини Шевченко народився хлопчик. Сім'я була бідною, але дуже дружною.Батьки й дітипіклувалися одне про одного, любили одне одного,а вечорами сідали всі разом вечеряти біля хати після важкої праці на панщині.Згадуючи про ті щасливі і важки часи, Т.Г.Шевченко напише вірш «Садок вишневий коло хати».
- Що ви уявляли, коли слухали вірш? Чому?
- Яку пору року описує поет?
- Чому ви так думаєте?
- Знайдіть на малюнку хруща.
- Покажіть плуг. Як називається людина, яка користується плугом?
- Чому потрібні плугатарі?
- Як ви думаєте, чому радіють дівчата?
- Які почуття у вас з’явилися при читанні вірша?
Вихователь: Не поталанило маленькому Тарасові: у восьмирічному віці його віддали до дяка “в науку”. За найменшу провину той карав своїх учнів різками. Та недовго тривала така Тарасова “наука”.
- Яка сумна доля спіткала його з дитинства?
- Який заповіт залишив батько Тарасові після себе ? (Відповіді дітей)
Вихователь: Замучена важкою працею, спочатку померла мати. Незабаром і батько пішов з життя. Дуже рано осиротів Тарас, а після смерті батьків дитинство його стало ще тяжчим і безрадіснішим.
Згодом, коли вже був дорослим, Тарас так описував своє дитинство:
Там батько, плачучи з дітьми,
(А ми малі були і голі)
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині...А ми
Розлізлися межі людьми,
Мов мишенята. Я до школи —
Носити воду школярам.
Вихователь: Але ріс малий Тарас, допитливим і розумним хлопчиком. І була в нього мрія, яка не полишала його з самого малечку.
- Яка була мрія в маленького Тараса?
- Що більше всього на світі він любив робити? (Відповіді дітей)
Вихователь: Ви праві. Більше всього на світі він любив малювати, а малювали кріпацькі діти лише вуглинками. І це було найкраща його забава.
- Чи була можливість у маленького Тараса вчитися малювати?
Вихователь: Пан Енгельгард забороняв малому кріпаку малювати. Але його мрія все ж таки здійснилась.
- Хто допоміг Тарасу здійснити цю мрію?
- Хто такий маляр?
- Де навчався малярства Шевченко? (Відповіді дітей)
Вихователь: Переїхавши до Петербурга в 1831 р., молодий пан Енгельгардт узяв із собою Шевченка, щоб мати дворового маляра, і віддав його в навчання до художника В.Ширяєва. Пізніше Тарас навчався в Художній академії. Навесні 1838 року художник Карл Брюллов, поет Василь Жуковський та інші діячі мистецтва викупили молодого поета з кріпацтва.
- Назвіть художні твори (картини та малюнки) Т.Г. Шевченка, які знаходяться в нашому “міні - музеї”? (Відповіді дітей)
(Діти підходять до картин та розповідають. У «міні-музеі» знаходятьсятвори: “Катерина”, “Шевченкова хата”, “Портрет батька”, “Голова матері”, “Портрет П.В. Енгельгарда”, “Сліпий”, “Знахар”, “Автопортрет”, “Церква всіх Святих у Києво-Печерській Лаврі”, “Аскольдова могила”, фотографія “Шевченко з друзями в Петербурзі”).
Вихователь: Ми знаємо, що Бог нагородив Тараса великим талантом. Шевченко не тільки навчився гарно малювати, а й почав писати вірші, коли ночами, у вільний від роботи час, ходив в Літній сад змальовувати статуї.
Писав він і про свою нелегку долю, і про красу природи.
Наприклад, сильний вітер на Дніпрі він описує так :
Реве та стогне Дніпр широкий,
сердитий вітер завива,
додолу верби гне високі,
горами хвилю підійма...
Вихователь: За своє життя Т.Г. Шевченко написав багато віршів, з деякими ми вже знайомі. Ми з вами і обговорювали їх, і вчили, і прослуховували аудіозаписи.
- Пригадаймо вірші, які були видані в книзі під назвою ...?
(Відповіді дітей)
Вихователь: Чому збірку творів поета назвали «Кобзар»? Хто такі кобзарі?
Вихователь демонструє музичний інструмент – кобзу та малюнок - зображення кобзаря.
Діти виходять до “Дитячого Кобзарика”, ілюстрації до якого створювали на попередніх заняттях, по черзі, показують малюнки, називають вірш і декламують. (на стенді фото кобзаря та малюнки до віршів: “За сонцем хмаронька пливе”, “Садок вишневий коло хати”, “Тополя”, “Сон...(уривок)”, “Зацвіла в долині червона калина”, “Зоре моя вечірняя”, “Реве та стогне Дніпр широкий”, “Тече вода з під явора”, “Думи мої, думи”, “Заповіт”).
Рухова пауза
Діти з вихователем співають “Зацвіла в долині червона калина” на слова Т.Г. Шевченка (танцюючи).
Вихователь: Шевченкові вірші написані мелодійною, співучою мовою, тому багато з них стали піснями. Чи зможете ви назвати перший рядочок пісні на поезії Шевченка?
Музично-дидактична гра “Впізнай пісню”.
(Вихователь включає записи фрагментів пісень, а діти називають їх, та за бажанням співають).
Вихователь: Молодці, ви впорались із завданням. Багато творців ушановують пам'ять Т.Г. Шевченка, складаючи вірші, створюючи його портрети. І ми з вами повагу та любов висловлювали, створюючи колективний портрет поета.
Художня діяльність
Діти разом із вихователем продовжують створення портрета Шевченка в техніках «квілінг» та «торцування».
Вихователь:
- От і ми вшанували пам'ять Тараса, яка ніколи не помре, тому що будуть вічно жити його вірші, пісні та картини.