/Files/images/deti/дети кубики 2.jpg Створення необхідних соціальних моральних та психологічних умов для повноцінного життя дитини, оптимального її розвитку, підготувати її до соціальної активності, ініціативних та творчих звершень, сформувати соціальну впевненість — одне з основних стратегічних завдань дошкільної освіти. Адже до­шкільний навчальний заклад відіграє особливу роль у процесі соціалізації дитини. Насамперед ця роль полягає у:

· становленні соціального досвіду, соціальної компетентнос­ті дитини;

· забезпеченні її поінформованості;

· формуванні певної моделі соціальної поведінки, здатності бути адекватним ситуації, вимогам та очікуванням автори­тетного дорослого;

· розвитку соціальних потреб, мотивів поведінки та діяль­ності.

Основними напрямами соціального розвитку дитини є:

· засвоєння правил міжособистісних взаємин;

· взаємодія суб’єкта з предметом у світі постійних речей.

Умовами соціального розвитку дитини є:

· посередництво дорослого; рівноправне партнерство з однолітком;

· збагачене освітнє середовище, насичене діяльністю та вза­ємодією з однолітками і дорослими на умовах співпраці.

Модель успішної соціалізації дитини

Модель дає можливістьуявити складові успішної соціаліза­ціїяк процес, яким можна управляти в умовах освітнього просто­ру дошкільного навчального закладу.Основні складові Моделі — такі:

· портрет випускника дошкільного навчального закладу;

· соціальне пізнання;

· емоційне благополуччя;

· регуляторний досвід;

· освітнє середовище;

· взаємодія з однолітками і дорослими.

Портрет випускника дошкільного навчального закладу як очі­куваний результат освітньої діяльності в дошкільному навчаль­ному закладі демонструє всі аспекти успішної соціалізації дитини до шести-семи років. Цей результат неможливо отримати, застосо­вуючи лише традиційну модель дошкільної освіти, зорієнтовану переважно на передання дитині знань, умінь і навичок. Новим орі­єнтиром для освітньої діяльності та педагогічного впливу стає сама дитина як суб’єкт соціального пізнання і діяльності у взаємодії з однолітками та дорослими в соціальному середовищі.

Соціальне пізнання— практичні враження чуттєво-емпірично­го пізнання соціальної дійсності, отримані дитиною у спільній діяль­ності з іншими людьми (дітьми різного віку, дорослими). Соціальне пізнання передбачає розвиток соціальної компетентності дитини, що полягає у її здатності ефективно взаємодіяти з людьми в системі міжособистісних взаємин. Процес соціального пізнання дає змогу дитині засвоїти об’єк­тивно задані норми суспільства та постійно стверджуватися як со­ціальний суб’єкт.

Емоційне благополуччя— психічний стан максимального емо­ційного комфорту дитини в природному та соціальному середовищі. Для забезпечення емоційного благополуччя дитини в дошкіль­ному навчальному закладі необхідно подбати про:

· розвиток базового почуття безпеки(відчуття спокою і за­хищеності, відсутності негативних переживань). Це почут­тя залежить від близьких людей — дорослих та однолітків, від яких дитина отримує підтримку та допомогу в склад­них ситуаціях. Почуття безпеки — це впевненість дитини в тому, що завжди можна знайти правильне розв’язання будь-якої проблеми та сподіватися на допомогу. Внаслідок цього дитина відчуває впевненість та довіру до інших ді­тей та дорослих;

· формування почуття приналежності(почуття того, що тебе розуміють і приймають, одночасне відчуття винятко­вості та спорідненості, схвалення та повага інших). У про­цесі взаємодії з іншими дітьми дитина освоює простір спілкування, демонструє характер емоційної близькості та взаємної зацікавленості, що забезпечує розвиток шляхів її соціального пізнання та позитивні взаємини з партнерами;

· створення атмосфери емоційно-забарвленого спілкуванняяк різновиду соціального емоційної близькості та взаємної зацікавленості, що забезпечує розвиток шляхів її соціального пізнання та позитивні взаємини з партнерами;

· спілкування, основаного на по­чуттях та емоціях його учасників (дітей і дорослих). Педа­гогам важливо працювати над розширенням свого педаго­гічного репертуару, використовувати різні комунікативні техніки: емпатичного (активного)слухання, використання «Я-повідомлень» і «Ти-повідомлень», елементів ігротерапії, казкотерапії тощо.

Регуляторний досвід— усвідомлення дитиною своєї соціа­льної ролі в групі як сукупності прав, обов’язків і правил, що ви­значають її поведінку в певній соціальній ситуації. Для набуття дитиною регуляторного досвіду важливе значення має вміння педагога використовувати педагогічний потенціал соціальних ситуацій, що виникають стихійно, і трансформу­вати їх у ситуації, що виховують. Це можна назвати «педагогікою моменту», коли виховання ди­тина отримує не під час занять, а під час взаємодії та спілкуванні з однолітками і дорослими. Педаго­ги можуть розвивати вміння дитини регулювати свої поведінкові реакції.

Для розвитку навичок контрольованої поведінки дитини можна засто­совувати такі прийоми:

· відтворення найпоширеніших ситуацій, у яких виникають психологічні труднощі;

· виокремлення та розпізнавання типових форм прийнятної та неприйнятної поведінки;

· набуття і закріплення позитивних стереотипів поведінки та способів розв’яза ння конфліктів;

· розвиток навичок самостійного вибору і за­своєння дитиною відповідних форм реакцій та дій у різних ситуаціях;

· обігрування ситуацій з характерними для певної групи проблемами спілкування і пове­дінки дитини;

· реагування на внутрішні негативні пережи­вання дитини, що відбувалися раніше в дитя­чому садку або вдома;

· відгадування загадок на розв’язання конфлікт­них ситуацій;

· створення самостійних ігор-фантазій з проекцією нових емоційних проблем та актуальних пропозицій;

· розроблення завдань на активізацію позитивних емоцій­них виявів;

· закріплення нових форм соціального реагування тощо.

Освітнє середовище— насичення середовища групового про­стору різноманітними сенсорними стимулами, що спонукають дити­ну до діяльності у взаємодії з однолітками та дорослими.Складови­ми освітнього середовищає:

· предметно-ігровий простір;

· соціальний компонент;

· природний компонент;

· простір Я дитини.

Важливо використовувати всі можливості освітнього середови­ща для створення пріоритету дитячого буття, різноманітної діяль­ності у взаємодії з однолітками і дорослими.

Взаємодія дорослого з дитиною. Процес успішної соціалізації дитини дошкільного віку не відбу­вається автоматично. Він можливий, якщо педагог усвідомлює, що має виконувати для дитини роль посередника між її життям у роди­ні та цілим світом, у який він поступово входить. За таких умов пе­дагог має емоційно співпереживати дитині, приймати її установки, виражати щиру віру в її можливості та створити атмосферу взаємо­розуміння. Під час створення умов для успішної соціалізації дитини до­шкільного віку варто дотримуватися таких правил:

· не можна —

· давати прямих оцінок особистості та характеру дитини;

· навішувати ярлики;

· давати категоричні накази.

· варто —

· обережно ставитися до похвали. Вона має бути не прямою (тобто оціночною), а описовою, і стосуватися лише діяльності дитини. Похвала, яка не відповідає дійсності та уявленням дитини про себе, може сприй­матися як насмішка чи засіб маніпуляції з боку дорос­лих або як вияв їхньої нещирості А надлишок похва­ли може посилити внутрішню невпевненість дитини в собі;

· уникати негативних висловлювань (наказів, розпо­ряджень, погроз, попереджень, нотацій, повчань), які можуть перешкоджати взаєморозумінню та спільним діям дітей і впливати на поведінку дитини, обмежую­чи її активність та самостійність.

Дорослий може пришвидшити процес соціалізації дитини, зокрема:

· навчити способів надання допомоги іншим дітям;

· забезпечити визнання досягнень і талантів дитини;

· спонукати ділитися своїми почуттями;

· розвивати навички співпраці, уміння взаємодіяти з партне­рами по грі та іншим видам діяльності;

· залучати дитину до планування та участі у спільній роботі.

Дорослий має спонукати дитину до співпраці в проблемних ситуаціях. При цьому важливо не давати поради, готові рецепти та рекомендації. Варто бути для дитини помічником у пошуках розв’язання проблемної ситуації. Важливою в цьому контексті є внут­рішня позиція дорослого щодо дитини, зокрема бажання:

· чути дитину;

· підтримувати дитину в здобутті впевненості в собі;

· приймати почуття дитини, а не оцінювати та засуджува­ти їх;

· вірити в здатність дитини самотужки розв’язати власні проблеми — не варто одразу ж намагатися зробити все за дитину самому;

· сприймати дитину як самостійну особистість — не слід брати на себе відповідальність за вибір дитини.

/Files/images/deti/1111.jpg Взаємодія дитини з однолітками.Для дитини спілкування з однолітками відрізняється від спілку­вання з дорослими. Насамперед, спілкування з ровесниками є більш емоційним та розкутим. Дитина дошкіль­ного віку в спілкуванні з однолітками в 9-10 разів частіше демонструє експресивно-мімічні прояви різних емоційних станів — від обурення до бурхливої радості, від ніжності та спів­чуття до злості, — ніж зазвичай. Дитина дошкільного віку частіше погоджується з од­нолітками, ніж з дорослими, і конфліктує також переважно з ровесниками. Вже з чо­тирирічного віку одноліток стає для дити­ни найбільш цікавим партнером по спілку­ванню, взаємодія з ним є важливішою, аніж з дорослим. Особливістю таких контактів є їх нестандартність та нерегламентованість. Цій взаємодії властива особлива розкутість, спонтанність, довільність.

Така свобода у спілкуванні дає дитині змогу проявити свою оригінальність та самобутнє єство. Якщо поведінка дорослого є для неї еталоном культурно-внормованих зраз­ків поведінки, то одноліток створює умови для індивідуальних, невнормованих, вільних проявів. Природно, що з віком взаємодію між дітьми дедалі більше підпорядковують уста­леним правилам. Однак нерегламентованість та розкутість, використання непередбачуваних і нестандартних засобів у спілкуванні залишаються особливою ознакою дитячих кон­тактів аж до кінця дошкільного віку.

Ще однією особливістю контактів між ді­тьми є переважання ініціативних дій над діями у відповідь. Наприклад, дитина не здатна продовжити та розвинути діалог, який не складається через відсутність відповід­ної активності партнера. Для неї значно важ­ливіша власна дія або вислів, ініціативу однолітка вона здебільшо­го не підтримує. Ініціативу дорослого дитина приймає та підтримує приблизно вдвічі частіше. Тобто у сфері спілкування з ровесниками чутливість до впливів партнера в дитини дошкільного віку є значно меншою. Така неузгодженість комунікативних дій часто призводить до конфліктів, протестів та образ.

Основні компоненти соціалізації особистості в освітньому просторі

Уміле керування спілкуванням і взаємодією дітей в освітньо­му просторі дошкільного навчального закладу дає змогу педагогу успішно соціалізувати дитину дошкільного віку.

В освітньому процесі основними компонентами соціалізації особистості є:

· комунікативний— містить різноманітні форми і спосо­би оволодіння мовою та мовленням, інші види комунікації (словесне, невербальне спілкування, інформаційні техно­логії) та використання їх у різних обставинах діяльності і спілкування;

· пізнавальний– засвоєння знань про навколишню дійсність, становлення системи соціальних уявлень, узагаль­нених образів у процесі навчання і виховання, під впливом засобів масової інформації та у спілкуванні. Виявляється в ситуаціях пошуку та засвоєння інформації за власною іні­ціативою дитини для розширення, поглиблення та уточ­нення своїх уявлень про світ;

· поведінковий— засвоєння дій, моделей поведінки: від на­вичок гігієни, побутової поведінки до умінь у різних ви­дах ігрової, художньої, трудової діяльності, засвоєння різ­них правил, норм, звичаїв, заборон, що склалися у процесі суспільного розвитку, прилучення до культури суспільства;

· ціннісний— система проявів мотиваційно-потребової сфери особис­тості: ціннісні орієнтації, що визна­чають вибіркове ставлення дитини до цінностей суспільства, розуміння і «привласнення» значення предме­тів, соціальних явищ, подій.

Отже, успішний процес соціалізації дитини дошкільного віку як цілеспрямована і систематична робота педагогічного колекти­ву можливий на основі такої моделі, що сприяє усвідомленню всіх її складових та дає змогу керувати соціальною ситуацією розвитку дитини в освітньому просторі дошкільного навчального закладу.

Кiлькiсть переглядiв: 5838