Тема досвіду роботи: «СУЧАСНІ ОСВІТНІ ТРЕНДИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ЗДО З ВИКОРИСТАННЯМ ПРИРОДНОГО МАТЕРІАЛУ»

/Files/images/psiholog/foto/IMG_20241116_151809.jpg Автор роботи: Наталя ЄФАНОВА, "спеціаліст", стаж педагогічної роботи 10 років.

Сучасна система дошкільної освіти орієнтована на гармонійний розвиток дитини, враховуючи її фізичні, емоційні та когнітивні особливості. Одним із важливих напрямків роботи практичного психолога у закладі дошкільної освіти (ЗДО) є впровадження екологічно спрямованих методик, що дозволяють дітям взаємодіяти з природою, досліджувати навколишній світ та розвивати власні здібності.

Особливе місце серед таких методик займає використання природного матеріалу в роботі психолога. Шишки, каштани, жолуді, камінці, гілочки та інші природні елементи можуть бути ефективними інструментами для розвитку дрібної моторики, зниження тривожності, покращення сенсорного сприйняття та формування емоційного інтелекту.

У своїй роботі я активно використовую природний матеріал як засіб психокорекції та розвитку дітей. Досвід показує, що такий підхід дозволяє покращити концентрацію уваги, розвивати творчі здібності, а також сприяє гармонізації емоційного стану дітей.

Роль природного матеріалу в роботі практичного психолога

1. Сенсорний розвиток та дрібна моторика

Сенсорний розвиток має ключове значення для формування когнітивних навичок дитини. Через дотик, тактильні відчуття та маніпуляції з різними предметами дитина пізнає світ та розвиває дрібну моторику рук, що безпосередньо пов’язано з мовленнєвим розвитком.

/Files/images/psiholog/foto/2.jpg Для цього я проводжу наступні заняття:

  • «Чарівний мішечок» – у мішечок складаються природні матеріали (шишки, каштани, жолуді, гілочки, камінці). Діти на дотик визначають, що знаходиться всередині. Це сприяє розвитку тактильних відчуттів, уваги та пам’яті.
  • «Відгадай за текстурою» – діти закривають очі та за допомогою рук намагаються розпізнати різні матеріали, відчуваючи їхню форму, поверхню, вагу.
  • «Природний конструктор» – діти будують вежі та різні конструкції з каштанів, шишок та паличок, що покращує їхню координацію рухів.

2. Арт-терапія як засіб емоційної саморегуляції

Арт-терапія допомагає дітям висловлювати свої емоції через творчість. Робота з природними матеріалами створює сприятливі умови для емоційного розвантаження та самовираження.

Основні методи, які я використовую:

  • Аплікації з природного матеріалу – діти викладають з каштанів та шишок зображення дерев, тварин, людей. Це розвиває їхню уяву, координацію рухів та комунікативні навички.
  • Малювання на камінцях – діти розфарбовують камінці у різні кольори, створюючи власні картини, що сприяє зняттю стресу та розвитку дрібної моторики.
  • Створення мандал з природних матеріалів – викладання симетричних фігур з насіння, квітів, листочків допомагає дітям досягти внутрішньої гармонії.

3. Корекційно-розвивальні ігри/Files/images/psiholog/foto/2.jpg

Ігрова діяльність – основний вид активності дошкільнят, тому природні матеріали ідеально підходять для корекційних ігор.

Ось кілька ефективних вправ:

  • «Лісові друзі» – діти вибирають природний предмет (шишку, каштан) і придумують йому ім’я, розповідають про його життя. Це сприяє розвитку мовлення та емоційного інтелекту.
  • «Заспокійливий дощ» – діти перебирають у руках каштани, слухаючи їхнє постукування, що має релаксуючий ефект.
  • «Мозаїка» – з камінців та жолудів діти викладають візерунки, що покращує їхню концентрацію.

4. Використання природного матеріалу у психотерапії страхів

Діти часто мають страхи, пов’язані з темрявою, самотністю або новими ситуаціями. Робота з природними матеріалами допомагає їм долати ці труднощі.

Приклади вправ:

  • «Чарівний оберіг» – діти створюють оберіг із жолудів та шишок, який буде їхнім захисником від страхів.
  • «Камінь сили» – кожна дитина обирає камінець, розмальовує його та носить із собою як символ упевненості.
  • «Природне сховище» – діти викладають «будиночки» для своїх уявних друзів, в яких вони можуть «сховатися» від страху.

Практичні результати використання природного матеріалу

Впровадження методів роботи з природним матеріалом у моїй практиці дало такі результати:

  • Діти стали більш зосередженими та уважними.
  • Відзначено зниження рівня тривожності у дітей, які мали емоційні труднощі.
  • Покращилася моторика рук та сенсорне сприйняття.
  • У дітей підвищилася мотивація до творчості та дослідницької діяльності.
  • Спостерігається загальне покращення настрою та психологічного комфорту у дітей, які взаємодіють із природним матеріалом.

Висновок

Використання природного матеріалу в роботі практичного психолога ЗДО – це сучасний підхід, який поєднує екологічне виховання, сенсорний розвиток, арт-терапію та корекційні методики. Такий підхід сприяє гармонійному розвитку дитини, формуванню її креативного мислення, сенсорики та психоемоційної рівноваги.

Досвід моєї роботи показує, що діти із задоволенням взаємодіють із природними матеріалами, розкриваючи свій внутрішній світ та творчий потенціал. Саме тому природний матеріал повинен стати невід'ємною частиною діяльності практичного психолога у закладах дошкільної освіти.

Кiлькiсть переглядiв: 949