/Files/images/sotrudniki/Калитенко-Шепилова.JPG Тема досвіду роботи: «Казкотерапія та пісочна анімація у роботі вчителя-логопеда»

Автор роботи: Калітенко-Шепілова Д.М., "спеціаліст першої категорії", стаж роботи 14 років.

«Діти не люблять іграшок нерухомих, закінчених, яких вони не можуть змінити за своєю фантазією…краща іграшка для дитини та, яку вона може змусити змінитись найрізноманітнішим чином…для маленьких дітей найкраща іграшка – купа піску». К.Д. Ушинський.

Я, вчитель-логопед першої категорії, працюю в групі для дітей із затримкою психічного розвитку. Працюючи в спеціалізованій групі дітей із затримкою психічного розвитку, де підбір дітей різноманітний за діагнозами, я усвідомила важливість різноманітних підходів в корекції звуковимови дітей. В наш час батьки через надмірну зайнятість, на жаль, дозволяють дітям забагато часу проводити перед телевізором та комп’ютером , що негативно позначається на мовленнєвому та фізичному здоров’ї малюків. Це спонукає логопедів та педагогів шукати нові форми роботи. Такою інновацією стала технологія сендплей – гра з піском.

Становлення особистості дитини відбувається успішно за умови активності малюка, коли він уключений у процес власного «будівництва». Це і є важливою умовою успішності спеціальної освіти – забезпечення самостійної пізнавальної активності дитини: «включення» дітей з обмеженими можливостями в колектив однолітків та дорослих на правах рівних партнерів.

Щоб підтримати дитину з обмеженими можливостями здоров’я та укріпити її самооцінку, розвинути мову, необхідно зосередитися на позитивних сторонах і перевагах дитини, допомогти їй повірити в себе та свої здібності, створювати навколо неї доброзичливу атмосферу, нейтралізувати невдачі.

Світ дитячих емоцій і відчуттів дуже крихкий, а соціальна ситуація розвитку на сучасному етапі не завжди сприяє мовленому розвиненню. Тому під час логопедичної корекції в рамках закладу дошкільної освіти необхідно використовувати технології, спрямовані на збереження здоров’я та інноваційні елементи.

З метою корекції мови та емоційних розладів у дітей з обмеженими можливостями здоров’я, я використовую арт-терапію, музикотерапію, ігротерапію, казкотерапію, пісочну терапію тощо.

Одним із методів, за допомогою якого можна навчити дітей взаємодіяти з однолітками, є метод пісочної терапії. Він дає змогу задовольнити базові потреби дитини і зняти напруження, отримати певний досвід взаємодії з іншими, у чомусь несхожими дітьми, та прийняти одне одного. Пісочна терапія допомагаєвідчути себе творцем, програти, «прожити» та промовити.

Пісок – природний матеріал, дуже пластичний інструмент творчості. Він дозволяє працювати з собою кожному, навіть тому, хто не володіє особливим художнім даром, хто боїться сказати і відмовляється малювати. Пісок успішно вбирає в себе негативну енергію, складається з найдрібніших піщинок, робота з яким активізує чутливі точки на кінчиках пальців і нервові закінчення на долонях, що позитивним чином впливає на роботу всіх внутрішніх систем людського організму, сприяє розвитку мовних центрів головного мозку. Робота з піском навчає людину терплячості.

Створюючи композиції з піску, придумувати різні історії, в найбільш органічній для дитини формі можна передати їй знання та життєвий досвід, основи законів навколишнього світу. Отже, пропонуємо дитині побудувати власне соціальне середовище – свій світ

Один з основних механізмів позитивного впливу пісочної терапії заснований на тому, що дитина отримує досвід створення маленького світу, і це є символічним вираженням її здатності та права будувати своє життя, свій світ власними руками. У грі з піском усе можливо. Програваючи різні ситуації за допомогою маленьких фігурок, створюючи картину з піску, дитина звільняється від напруження. Унікальність пісочної терапії дає змогу робити видимим те, що не має словесних форм для свого відображення. Дитина не просто пропонує вихід із ситуації, а й реально проживає її за допомогою мініатюрних фігурок.

Ще одним важливим ресурсом пісочної терапії є можливість творчої зміни сюжету подій, взаємин. Ця ідея лежить в основі казкотерапевтичного підходу в пісочній терапії. Створюючи пісочні композиції, казкові сюжети, дитина має змогу творчо змінити дискомфортну ситуацію, набуває безцінного досвіду символічного вирішення безлічі життєвих проблем. Усе це сприяє нормалізації внутрішнього світу особистості,розвиненню мовленого апарату, зняттю тривоги, звільненню від внутрішніх конфліктів та різних страхів. Досвід, дитина починає використовувати в повсякденному житті.

У пісочниці вирішуються корекційні завдання. Це і удосконалення координації рухів, дрібної моторики, орієнтації у просторі, стимуляція вербальної і невербальної активності у процесі гри, формування навичок позитивної комунікації, розвиток сенсорно-перцептивної сфери дитини, зокрема тактильно-кінестетичної чутливості.

Важливо простежити за тим, як діти проявляють себе у грі та контакті одне з одним. В пісочних іграх у дітей «включається» механізм природної регуляції ігрової взаємодії. Діти отримують досвід самостійного вирішення конфліктів, спільного подолання труднощів, об’єднуються, вчаться слухати й чути іншого. Так формується емпатія – здатність розуміти ближнього і співпереживати йому.

Розвиток толерантного ставлення до людей з обмеженими можливостями здоров’я – це одне з пріоритетних завдань логопеда в умовах спеціальної освіти.

Організація ігор з піском потребує створення спеціального просторового середовища.

Для роботи з піском у дитячому закладі необхідно:

- пісочниця розміром 50*70 см, висота борту 8 см. Даний розмір відповідає оптимальному полю зорового сприйняття, що дозволяє дитині охопити пісочницю поглядом цілком. Всередині поверхня ящику пофарбована в блакитний колір: дно символізує воду, борта – небо.

- чистій пісок займає меншу частину ящику, може бути вологим або сухим. Він створює символічну лінію горизонту.

- набір мініатюрних фігурок: домашні та дикі тварини, комахи, птахи, люди, дерева, будинки, скарби и т.д. Це неповний перелік, доповнювати його можливо по необхідності.

Перше заняття можливо почати з бесіди про відчуття: «Мені приємно. Я відчуваю прохолоду піску. Коли я рухаю руками, то мої пальчики й долоні відчувають кожну піщинку». Розташувавши дітей біля пісочниці, запропонувати їм руками доторкнутися до піску: «Що ви відчуваєте, торкаючись піску». Потім обирається напрям роботи в рамках пісочної терапії.

Під час проведення ігор логопед пропонує дітям:

- по черзі робіть відбитки кісті рук внутрішньою й зовнішньою стороною;

- «походити» долонями по піску, залишаючи свої «сліди»;

- «поїздити» долоньками і ребром долоні, виконуючи зигзагоподібні та колові рухи;

- відобразити сліди птахів, звірів, тварин;

- створити відбитками долонь, кулачків різноманітні малюнки: сонечко, травичка, квіти, дерева, дощ;

- здувати пісок.

Що потрібно для гри в пісок?

А треба, в принципі так мало:

Любов, бажання, доброта,

Щоб віра в ігри не пропала.

Звичайний ящик для стола,

Пофарбуємо блакитною фарбою,

Жменю золотого піска

Польємо дивною казкою.

Іграшок маленьких набір

Візьмемо у гру.

Подібно Богу

Ми створюємо свій світ Чудес,

Пройшовши пізнання дорогу.

Кiлькiсть переглядiв: 804