Тема досвіду роботи: "Методика Три "Р"

Автори: педагогічний колектив ЗДО № 354

Все, що досягнуто дресируванням, натиском, насильством, - неміцно, невірно і ненадійно (Януш Корчак)

Якщо ми порівняємо дитячий мозок з коморою, побачимо наскільки ця «комора» порожня, як багато в неї треба всього вкласти, щоб дитина з неї могла що-небудь діставати, щоб їй було що «дістати», а головне виникало бажання це робити. Традиційне заняття не є ефективним, тому що більшість дітей на ньому нудьгує, воно, самою своєю структурою, не може забезпечити мовленнєвої та розумової активності кожної дитини. Моєю педагогічною знахідкою є методика, яку я називаю «Три ер».

Методика «3 Р»

У мене є драбинка

Для розвитку дитинки:

Розмальовка, Радість, Рими –

Ось і всі її щаблини

Так, дійсно, ці три щаблини кожного дня підвищують рівень розвитку вихованців. «Усе геніальне – просте!» Основою цієї методики є прості міні-заняття, на яких завжди присутні «3 Р» – римована інформація (авторська), розмальовка за темою і радість дітей від пізнання світу, радість від демонстрації своїх знань, радість від можливості бачити плід своєї праці в завершеному вигляді. Як це виходить?

Тривалість міні-занять всього 5-6 хвилин. На них найлегше утримувати увагу дітей. Такі заняття можна проводити у будь який час – за бажанням дітей чи відчуттям вихователя, коли спонтанно виникають комфортні умови для їх проведення. Наприклад, під час організаційних моментів – перед сніданком, обідом, підвечірком, прогулянкою, чи перед початком традиційного заняття.

Пройдемося по трьох «Р»:

«Р» перше – рими. Успіх міні-заняття за методикою «3 Р» забезпечує ритмізація або римування – один з прийомів мнемотехніки, який полегшує запам'ятовування необхідної інформації та збільшує об'єм пам'яті дитини, адже матеріал у вигляді рими легко запам'ятовується і відкладається у підсвідомості. І не тільки. Цей прийом забезпечує активність дітей під час занять, вселяє упевненість у своїх силах, дає відчуття успішності. Малюки засвоюють знання не тільки без особливих зусиль, а ще й з великим задоволенням. Проте, слід не забувати, що запам’ятовування не є мисленням. Коли ми вивчаємо римовану інформацію, ми даємо лише поживу для розуму, заповнюємо оту саму «пусту комору», а ось відповідаючи на питання дитина починає мислити – аналізувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати і т. і. Так що запам'ятовування інформації не є головною метою цих занять, як може, на перший погляд, помилково показатися.

«Р» друге – розмальовка. Розфарбовування – не розвага, а один з найпростіших і унікальніших способів розвитку різних здібностей дитини. По-перше, це повноцінний творчий процес та рідкісний вид розвиваючої діяльності до якого можна залучити навіть гіперактивних дітей. Під час розфарбовування розвивається дрібна моторика, вольова сфера дитини, а саме усидливість та увага, підвищується самооцінка, віра у власні сили і можливості. По-друге, розфарбовування дає можливість дитині бачити плід своєї праці в завершеному вигляді. Як відомо, саме закінчена справа надає сил на нові звершення, мотивує до подальшого бажання діяти. До того ж при розфарбовуванні діти мають виконувати завдання на розвиток логіки, вміння класифікувати, діяти за інструкцією.

«Р» третє – радість. Міні-заняття за методикою «3 Р» дають дітям емоційне задоволення та приносять радість з багатьох причин. Це і коротка похвала за кожну правильну відповідь (Ти – розумник, розумниця! Це – геніально! Молодець! Перекажеш мамі, що ти сьогодні був неперевершеним! Відмінно! Здорово! Поздоровляю! Прекрасно! Як тобі це вдається!? Ти радуєш нас кожного дня!) І підказка на вушко, і погладжування по голові, і радість від влучних відповідей, іще і те, що заняття проходять у вигляді гри.

Дві опорні жердини, на яких тримаються ці три щаблини – регулярність занять та розвиваюча складова:

Приступаючи до проведення міні-занять необхідно потурбуватись про те, щоб вони стали регулярними, тоді діти сприйматимуть їх як необхідність дихати або харчуватися. І так само, як в голодної людини буває гарний апетит, так і в зацікавленої дитини виробляється стійкий інтерес до сприйняття інформації. Регулярність міні-занять дає можливість дітям розвинути розумову активність, швидкість мислення, дозволяє позбутися скутості. Цьому ще сприяє постійна структурна складова міні-заняття – повторення, яке дає можливість дитині відчувати себе, як «риба у воді», робить її просто щасливою та успішною від відчуття, що вона «все знає». Звідси теж радість, задоволення від своїх знань, а не відчуття дресирування.

Важливо відзначити, що на правильно організованому міні-занятті, кожна дитина мусить мислити, відповідати на питання, лаконічно висловлювати свою думку, бути уважною, тобто знаходитись у психічному стані, який завдяки зосередженості на одному об’єкті, збільшує інтенсивність пізнавальної діяльності. На це впливають невеличкий об'єм матеріалу, його конкретність і жвавість подання.

До того ж успіх занять за методикою «3 Р» забезпечують:

- використання часу з великим ККД, адже заняття не передбачає гаяння часу на зауваження дітям, не потребує продумування «сюрпризних моментів», оскільки кожне заняття і є 5-6-хвилинним сюрпризом. Діти швидко збираються на заняття завдяки упевненості, що буде цікаво, переконані, що заняття забезпечує їм можливість демонструвати свої успіхи і досягнення!

- точність інструкцій, динамічність, небагатослівність вихователя; оптимальна інтенсивність навантаження кожної дитини інформацією лише на одну тему, швидкість, точність відповідей дітей на питання, без зайвих слів;

- відсутність змагальності, а навпаки, надання можливість получати «швидку допомогу» від дітей чи вихователя (за умовами домовленості на початку заняття);

- веселі зауваження, вміння дітей не засмучуватися, посміятися над своїми помилками.

Міні-заняття «3 Р» відповідає природним якостям дитини – не потребує тривалої уваги, тобто більш спирається на мимовільну увагу, проте з часом, коли виробляється стійкий інтерес до сприйняття інформації, в дитини виникає мимовільне зосередження, яке, як відомо, є однієї з характеристик допитливості і вважається рушійною силою не лише розвитку дитини, а й розвитку самого людства.

Дистанційна освіта в Україні почала впроваджуватися ще в 2007 році, але цей вид навчання мав свою автономію, розвиваючись виключно у напрямку середньої та вищої освіти. Тож, коли 12 березня 2020 року, усі заклади дошкільної освіти були закриті на карантин через епідемію коронавірусу, перед вихователями постало велике питання, як забезпечити освітній процес дистанційно, не маючи ніякого досвіду та програми дій. Методика «3 Р» як найкраще вписалася в «Технології змін і трансформацій у сучасному закладі освіти: змішане та дистанційне навчання», адже всі заняття як найкраще відкрили можливості для занять онлайн з кожною дитиною.

Рими до занять за методикою «3 Р» зібрані в двох розробках («Математика про100» і «Знаю Я...»). Редакторами «диво-рим» стали самі діти, які навчаючись з радістю, удосконалювали рими, їх зміст, підказували тематику, вказували на проблеми із засвоєнням матеріалу.

Приклад диво-рими з розділу «Математика про100»:

Цифри

Бульки плигають з каструль, круглі, наче цифра ... 0 (нуль)

Сама тонка із жердин називається ... 1 (один)

Гачок і хвіст – це не дива, так виглядає цифра ... 2 (два)

Два гачки пишіть майстри, вийде гарна цифра ... 3 (три)

Кут і палка на буксирі, називаються ... 4 (чотири)

Поспіль кут з гачком стоять, це, звичайно, цифра ... 5 (п’ять)

Гачок з овалом, що за гість? – Безумовно цифра ... 6 (шість)

Кут побачив, ясно всім, перед нами цифра ... 7 (сім)

Два овали зовсім лисі, назвемо цю цифру ... 8 (вісім)

Овал, з гачком внизу, хто вгледів, той знає точно цифру ... 9 (дев’ять)

1 (один) знаю, 0 (нуль) – знаю, число ... 10 називаю

Приклад диво-рими з розділу «Знаю Я...»:

Яка Україна?

Найкраща, щира, неповторна. Красива, єдина ... соборна

Дивовижна, суверенна. Чарівна ... благословенна

Унітарна, рідна, незалежна. Неподільна, співуча ... безмежна;

Самостійна, славна, вільна. Чудова, гостинна ... сильна

Кiлькiсть переглядiв: 455